6700 Manual

Stap 1. – Alles op tafel leggen om te testen.

Leg alle producten op tafel en test alles eerst voordat u begint met monteren.

Stap 2. – Internet module met de deurbel verbinden.

Sluit de blauwe, rode, gele en witte draad die uit de deurbel komen aan op het stekkertje dat bij de internet module zit.

Steek het stekkertje met de twee uiteindes in de internet module in poort VD1 (zie afbeelding bij nummer 6).

Sluit de deurbel aan op het ene uiteinde van het stekkertje (en een eventueel scherm op het andere uiteinde).

Bij de montage van de deurbel kunt u in de montagebeugel de verbinding maken (zie foto).

Kies bij langere kabellengtes voor een siamese coax draad en laat het video signaal (de witte draad) door de kern van de coax lopen.

Zie ook deze info voor meer informatie over kabels, kabellengtes en hoe u kabels kunt verbinden.

Stap 3. – Internet module op stroom aansluiten.

Steek de meegeleverde stroomadapter in poort nummer 5 (GND / +15V).

Zie video voor hoe de stroomkabel kan worden verlengd.

Stap 4. – App downloaden & account aanmaken.

Installeer de Smart Life app van Tuya

Stap 5A. – Internet module verbinden met internet verbinden via WiFi (of via een netwerkkabel in stap 5B)

  • Open de Smart Life
  • Kies in de app voor + 
  • Kies voor ‘Camerabewaking’ en kies voor ‘Smart Doorbell’
  • Kies in de app rechtsboven ‘QR-Code’ en kies ‘WiFi Mode’
  • Kies AP mode
  • Zorg dat de eigen smartphone verbonden is met uw 2,4 Ghz. WiFi netwerk
  • Voer uw eigen WiFi wachtwoord in en kies ‘volgende’
  • Maak nu met uw smartphone een WiFi verbinding met het WiFi netwerk dat de internet module uitzendt, de naam van dit netwerk  begint met SmartLife-xxxx.
  • Keer terug naar de app en bekijk de voortgang
  • Als het koppelen gelukt is: Geef de deurbel een naam
  • De deurbel is nu aan de app toegevoegd

Zie voor de exacte stappen de manual of de video.

Stap 5B. – Internet module verbinden een netwerkkabel

  • Steek de netwerkkabel adapter met daaraan de netwerkkabel in de internet module
  • Open de Smart Life app
  • Kies in de app voor + 
  • Kies voor ‘Camerabewaking’ en kies voor ‘Smart Doorbell’
  • Kies in de app rechtsboven ‘QR-Code’ en kies ‘cable
  • Zorg dat de eigen smartphone verbonden is met uw 2,4 Ghz. WiFi netwerk
  • Voer uw eigen WiFi wachtwoord in en kies ‘volgende’
  • Bekijk de voortgang
  • Geef de deurbel een naam
  • De deurbel is nu aan de app toegevoegd

Zie voor de exacte stappen de manual of de video.

Stap 6. – Testen

Bel aan op de deurbel.

De app moet een melding geven.

Optioneel: gong toevoegen

Optioneel: scherm aansluiten

Optioneel: deuropener aansluiten

De Smart Life app voldoet aan diverse certificeringen.

Op deze pagina van Tuya is het mogelijk om het volgende te downloaden:

  1. Tuya GDPR Privacy Compliance Validation Findings Summary gemaakt door TRUSTe
  2. Tuya Smart Cloud Platform White Paper

In Android & iOS App store gepubliceerd vanuit Volcano Technology Limited.
Dat is het bedrijf vanuit Tuya deze app heeft uitgegeven. Zie ook hier de verklaring van TRUSTe dat de Smart Life app van Tuya Inc. is.

Zie hier een overzicht van alle certificeringen:

6700

Controleer of de instellingen in de SmartLife app juist zijn ingesteld: 

Kies Profiel rechtsonder in de app:

Kies de 6 hoek rechtsboven in de app:

Zet Geluid aan en kies Pushnotificatie:

 

 

Zet Device Alert aan en kies System Notification:

Zet Enable System Notification aan:

Open de Android instellingen:

 

Zoek op Android

 

Bekijk hier de Android versie:

 

Het is mogelijk om op de Smart life app van Tuya in een browser in te loggen, zodat Doorsafe deurbellen en camera’s die gebruik maken van H264 ook op een PC of een laptop te bekijken zijn.

1. Volg deze link: https://ipc-eu.ismartlife.me

Zorg dat rechtsboven op Europe staat.
En rechts naast het Smartlife Logo op: English

(andere mogelijk talen: Spaans, Portugees, Russisch, Duits, Mandarijn. Koreaans)

2. Kies in de Smart Life of Tuya app rechtsboven de ‘+’ en daarna: Scan QR code & scan de QR code die in de browser zichtbaar is met de smartphone waarop de Smart Life of Tuya app staat.

3. Bevestig op de app de login

4. Bekijk de camera’s.

  • In de linkerkolom staat een lijst met alle verbonden deurbellen of camera’s.
  • Door op een product naar te drukken wordt deze rood en zal het beeld zichtbaar worden.
  • Het groene puntje achter de productnaam laat zien dat het product online is.
  • Druk op de microfoon linksonder het camera beeld om iets te kunnen zeggen door de deurbel of de camera.
  • Door rechtsboven in het camerabeeld op de powerknop te drukken kan het camera beeld worden uitgezet.
  • Druk bovenin het beeld op HD of Sd om te wisselen tussen een hoge of een lagere resolutie van het beeld.
  • Kies rechtsonder het camerabeeld voor een beeldvullende camerabeeld of om meerdere camerabeelden tegelijkertijd te zien in een splitscreen.
  • Kies geheel rechtsboven in het scherm voor Logout om uit te loggen of voor andere in de app aangemaakte ruimtes.

Beperkingen:

  • Als iemand aanbelt, is het niet mogelijk om via de browser een push bericht te ontvangen. En in de browser is het ook niet mogelijk om instellingen aan te passen.
  • H265 is de opvolger van H264. H265 geeft sneller en scherper beeld. Sommige Doorsafe producten moeten eerst op H264 worden gezet om de beelden in de browser te kunnen bekijken.
  • Het op de PC of laptop terug kijken en opslaan van beelden is nu nog niet mogelijk.

Deze producten kunnen streamen naar een Synology NAS of NVR via een RTSP / ONVIF stream:

(hier is te lezen hoe je de deurbel kan laten streamen naar een NAS)

Het geluid dat uit de deurbel komt nadat iemand aanbelt, kan worden uitgezet, of worden verlengd met een update via de SD-kaart.

1. Geen aanbelbevestiging

Het updaten naar geen aanbelbevestiging gaat als volgt:

  1. download dit zip-bestand op uw PC
  2. pak het zip bestand uit, hier zitten 3 bestanden in
    1.EA005C_APP.bin
    2.EA005C_config.txt
    3.UPGRADE.txt
  3. haal de SD-kaart uit de internet module en steek de SD-kaart in de PC
  4. zet de 3 bestanden op de SD-kaart
    (op de SD-kaart staan diverse mapjes, plaats de 3 bestanden niet in een mapje, maar los op de SD-kaart)
  5. haal de stroom van de internet module
  6. steek de SD-kaart met daarop de 3 bestanden in de internet module
  7. voorzie de internet module nu weer van stroom
  8. de update start na 10 sec.: de 3 gekleurde LEDs zullen nu allemaal ongelijk gaan knipperen
    LET OP: Zorg dat tijdens de update de stroom niet wordt onderbroken.
  9. wacht 1 a 2 minuten tot de de 3 gekleurde LEDs allemaal gelijk gaan knipperen
  10. haal de SD-kaart uit de internet module
  11. haal de stroom van de de internet module en sluit de stroom weer aan
  12. steek de SD-kaart na het opstarten weer in de internet module
  13. controleer de verandering
  14. formatteer in de app de SD-kaart of haal met de PC de 3 update bestanden van de SD-kaart, anders blijft de update zich herhalen elke keer dat de module van stroom af gaat

 

2. Lange aanbelbevestiging

Het updaten naar een lange aanbelbevestiging gaat als volgt:

  1. download dit zip-bestand op uw PC
  2. pak het zip bestand uit, hier zitten 3 bestanden in
    1.EA005C_APP.bin
    2.EA005C_config.txt
    3.UPGRADE.txt
  3. haal de SD-kaart uit de internet module en steek de SD-kaart in de PC
  4. zet de 3 bestanden op de SD-kaart
    (op de SD-kaart staan diverse mapjes, plaats de 3 bestanden niet in een mapje, maar los op de SD-kaart)
  5. haal de stroom van de internet module
  6. steek de SD-kaart met daarop de 3 bestanden in de internet module
  7. voorzie de internet module nu weer van stroom
  8. de update start na 10 sec.: de 3 gekleurde LEDs zullen nu allemaal ongelijk gaan knipperen
    LET OP: Zorg dat tijdens de update de stroom niet wordt onderbroken.
  9. wacht 1 a 2 minuten tot de de 3 gekleurde LEDs allemaal gelijk gaan knipperen
  10. haal de SD-kaart uit de internet module
  11. haal de stroom van de de internet module en sluit de stroom weer aan
  12. steek de SD-kaart na het opstarten weer in de internet module
  13. controleer de verandering
  14. formatteer in de app de SD-kaart of haal met de PC de 3 update bestanden van de SD-kaart, anders blijft de update zich herhalen elke keer dat de module van stroom af gaat

 

3. Korte aanbelbevestiging

Het updaten naar een korte aanbel bevestiging gaat als volgt:

  1. download dit zip-bestand op uw PC
  2. pak het zip bestand uit, hier zitten 3 bestanden in
    1.EA005C_APP.bin
    2.EA005C_config.txt
    3.UPGRADE.txt
  3. haal de SD-kaart uit de internet module en steek de SD-kaart in de PC
  4. zet de 3 bestanden op de SD-kaart
    (op de SD-kaart staan diverse mapjes, plaats de 3 bestanden niet in een mapje, maar los op de SD-kaart)
  5. haal de stroom van de internet module
  6. steek de SD-kaart met daarop de 3 bestanden in de internet module
  7. voorzie de internet module nu weer van stroom
  8. de update start na 10 sec.: de 3 gekleurde LEDs zullen nu allemaal ongelijk gaan knipperen
    LET OP: Zorg dat tijdens de update de stroom niet wordt onderbroken.
  9. wacht 1 a 2 minuten tot de de 3 gekleurde LEDs allemaal gelijk gaan knipperen
  10. haal de SD-kaart uit de internet module
  11. haal de stroom van de de internet module en sluit de stroom weer aan
  12. steek de SD-kaart na het opstarten weer in de internet module
  13. controleer de verandering
  14. formatteer in de app de SD-kaart of haal met de PC de 3 update bestanden van de SD-kaart, anders blijft de update zich herhalen elke keer dat de module van stroom af gaat

 

 

Een video opname van 1 minuut kost ongeveer 3 Mb. (dit is een schatting omdat dit varieert afhankelijk van hoeveel er in beeld beweegt)

Voor 1 week is een 32Gb SD-kaart nodig bij het maken van voortdurende opnames.

Voor 1 maand is een 128Gb SD-kaart nodig bij het maken van voortdurende opnames.

 

STAP 1

  • Kies Camera Bewaking
  • Kies Smart Doorbell

STAP 2

  • Kies WiFi Mode

STAP 3

  • Kies Blink Slowly

STAP 4

  • Laat de smartphone verbinden met een 2,4 Ghz. netwerk
  • Voer uw eigen WiFi wachtwoord in

STAP 5

  • Laat de smartphone verbinden met een WiFi netwerk dat door de deurbel wordt uitgezonden. Dit netwerk ziet er als volgt uit: SMARTLIFE-XXXX

Bij Android kan de werkend van de app worden verstoort als Batterijverbruik Optimalisatie aanstaat of dat Android niet toestaat dat de app in de achtergrond draait.

Dit is als volgt aan te passen:

  1. Ga in de Android instellingen naar Apps

2. Zoek op Smart Life

3. Kies Batterij

4.

Zet Batterijverbruik Optimalisatie uit.
Hierdoor zal Achtergrondactiviteit altijd worden toegestaan en dit zal dan niet meer uitgezet kunnen worden en grijs worden.

Laatste update: 15 nov. 2021.

Dit is een update voor de Doorsafe 6701.
Dit is de internet module van bijvoorbeeld de pakketten DS6700 en DS6750.

Deze update brengt deze nieuwe functies:
  • nieuwe optie in de app: je kunt zowel continue opnemen, als alleen gebeurtenissen (zoals aanbellers en bewegingen)
  • nieuwe optie in de app: verbeterde functies voor de bewegingsmelder: instellen van een activiteiten regio en lichaamsdetectie
  • nieuw functie: de mogelijkheid om in de toekomst updates op afstand (OTA – Over the Air) te kunnen doen

Het updaten naar firmware versie: V1.2.11 gaat als volgt:

  1. download dit zip-bestand op uw PC
  2. pak het zip bestand uit, hier zitten 3 bestanden in
    1.EA005C_APP.bin
    2.EA005C_config.txt
    3.UPGRADE.txt
  3. haal de SD-kaart uit de internet module en steek de SD-kaart in de PC
  4. zet de 3 bestanden op de SD-kaart
    (op de SD-kaart staan diverse mapjes, plaats de 3 bestanden niet in een mapje, maar los op de SD-kaart)
  5. haal de stroom van de internet module
  6. steek de SD-kaart met daarop de 3 bestanden in de internet module
  7. voorzie de internet module nu weer van stroom
  8. de update start nu, de 3 gekleurde LEDs zullen nu allemaal ongelijk gaan knipperen
    LET OP: Zorg dat tijdens de update de stroom niet wordt onderbroken.
  9. wacht 1 a 2 minuten tot de de 3 gekleurde LEDs allemaal gelijk gaan knipperen
  10. haal de SD-kaart uit de internet module
  11. haal de stroom van de de internet module en sluit de stroom weer aan
  12. steek de SD-kaart weer in de internet module
  13. verwijder de internet module uit de app en voeg deze opnieuw toe
  14. controleer in de app of de versie V1.2.11 is, dit zou direct zichtbaar moeten zijn
  15. formatteer in de app de SD-kaart of haal met de PC de 3 update bestanden van de SD-kaart, anders blijft de update zich herhalen elke keer dat de module van stroom af gaat

Meegeleverd bij de deurbel:

Een deurbel of camera kan met maximaal 20 gebruikers worden gedeeld. Zie hier alle beperkingen van de Smart Life app van Tuya: https://support.tuya.com/en/help/_detail/K9q79msw3accz

Het delen van de toegang tot producten kan op twee manieren:

1. Een extra gebruiker toevoegen, die alle rechten heeft

Door leden toe te voegen aan een ruimte/groep/familie (ruimte/groepsniveau) via Home-Beheer.
Een extra gebruiker kan een beheerder zijn of common member.
Een common member kan geen extra leden aan de ruimte/groep/familie toevoegen.

Deze extra gebruikers kunnen:

  • ontvangt een push bericht als iemand aanbelt of bij beweging
  • kan luisteren & praten
  • kan door de camera kijken
  • kan opnames bekijken
  • een deur of poort openen
  • iets veranderen in de instellingen
  • de deurbel delen met extra gebruikers

1. Een extra gebruiker toevoegen, die alle rechten heeft, door de gebruiker als lid toe te voegen aan een ruimte of een groep (ruimte/groepsniveau) via Home-Beheer

2. Een extra gebruiker toevoegen, die beperkte rechten heeft

Deze extra gebruikers hebben beperkte rechten. Een extra gebruiker:

  • ontvangt een push bericht als iemand aanbelt of bij beweging
  • kan luisteren & praten
  • kan door de camera kijken
  • kan opnames bekijken

Maar kan dus niet:

  • een deur of poort openen
  • iets veranderen in de instellingen
  • de deurbel delen met extra gebruikers

Er kan een periode worden opgegeven voor hoe lang de deurbel wordt gedeeld.

2. Een extra gebruiker toevoegen, die beperkte rechten heeft, door een product te delen (productniveau) via de deurbel instellingen

Of de app een melding geeft bij een beweging kan uit of aan worden gezet in de Smart Life app.

Zodra dit aanstaat kan er ook een gevoeligheid worden opgegeven: laag, medium, hoog.

Dit gaat als volgt:

  1. Open de Smart life app
  2. Kies de deurbel en start het kijken door de deurbel
  3. Kies rechtsboven het pennetje om naar de instellingen te gaan
  4. Kies ‘Instellingen detectie-alarm’
  5. Zet “Bewegingsdetectie Alarmschakelaar” aan
  6. Geef een gevoeligheid op: Laag/ Medium/Hoog.
  7. Optioneel: stel een schema in, kies een tijd en ‘open’ voor wanneer de bewegingsmeldingen moeten starten en ‘dicht’ voor wanneer dit moet stoppen

Maar pas wel op met te hoge verwachtingen, want het is lastig om buiten zonder AI en gezichtsherkenning relevante bewegingsmeldingen te krijgen. het belangrijkste hierbij is: laat de camera uitkijken op iets dat niet voortdurend beweegt, zoals een muur of een schutting.

Of de deurbel opnames opslaat op de SD-kaart kan uit of aan worden gezet in de Smart Life app.

Zodra dit aan staat worden er van bewegingen en aanbellers videos gemaakt.

Dit gaat als volgt:

  1. Open de Smart life app
  2. Kies de deurbel en start het kijken door de deurbel
  3. Kies rechtsboven het pennetje om naar de instellingen te gaan
  4. Kies Memory card settings
  5. Zet “SD-kaart registratie schakelaar” aan
  6. Optioneel: stel een schema in, kies een tijd en ‘open’ voor wanneer de opnames moeten starten en ‘dicht’ voor wanneer dit moet stoppen

Deze informatie is volledig van toepassing op de:

  • DS6700
  • DS6660

Deze informatie is slechts deels van toepassing op de:

DS7565: Terugkijken opnamen & aan/uitzetten bewegingsopnames kan alleen via het scherm – Bewegingsmeldingen kunnen in de app aan/uitgezet
DS7700/7710: Aan/uitzetten bewegingsopnames kan alleen via het scherm – Bewegingsopnames terugkijken kan via de app – Bewegingsmeldingen kunnen in de app aan/uitgezet

Opnames
Als bij ‘Memory card settings’ en dan ‘SD-kaart registratie schakelaar’ aanstaat worden er deze opnames gemaakt:
– van wie aanbelt
– van bewegingen
Het maken van opnames kan niet apart worden ingesteld. Dus alleen aanbellers opnemen en bewegingen niet, is niet mogelijk.
Of het maken van opnames aanstaat kan afhangen van een tijdsperiode of dag in de week door het instellen van een schema.
Schema instellen
Zet de schakelaar aan.
Stel een begintijd in en zet SD-kaart registratie schakelaar op Open. Dit is de tijd waarop de schakelaar aan zal gaan.
Stel een eindtijd in en zet SD-kaart registratie schakelaar op Dicht. Dit is de tijd waarop de schakelaar weer uit zal gaan.
Stel in op welk dagen van de week. Bij geen dagen dan is het eenmalig.
Let wel: als deze schakelaar uit staat, dan worden helemaal geen opnames meer gemaakt. Dus ook niet meer van wie aanbelt.
Bewegingsmeldingen
Als bij ‘Instellingen detectie-alarm’ de schakelaar aan staat zal zodra de deurbel een beweging ziet, de app een pushmelding geven.
De gevoeligheid hiervoor kan worden ingesteld op laag, medium en hoog.
Het geven van een melding kan afhangen van een tijdsperiode of dag in de week door het instellen van een schema.
Schema instellen
Zet de schakelaar aan en stel een mate van gevoeligheid in te stellen (laag/medium/hoog).
Stel een begintijd in en zet Bewegingsdetectie op Open. Dit is de tijd waarop de schakelaar aan zal gaan.
Stel een eindtijd in en zet Bewegingsdetectie op Dicht. Dit is de tijd waarop de schakelaar weer uit zal gaan.
Stel in op welk dagen van de week. Bij geen dagen dan is het eenmalig.
Deze informatie is van toepassing op:
DS6700
DS7565
DS6660
DS7700/7710
In de video is een iPhone te zien, maar op een Android werkt het vrijwel hetzelfde.
Soorten Meldingen
Zodra iemand aanbelt, dan krijg je een push bericht van de app.
Als je drukt op dat push-bericht, dan opent zich de app en kijk je direct door de camera van de deurbel.
Alleen als de app open staat, verschijnt eerst het scherm met de rode en groene knop en zie je eerst een foto van wie aanbelt.
Deze foto wordt wel altijd gemaakt (dus zowel als je een push bericht krijgt als wanneer je de app open staat) en deze foto is terug te kijken bij berichten.
Een- of tweewegscommunicatie
Zodra je door de camera aan het kijken bent, kan je niet direct horen wat de aanbeller zegt: er staat een kruisje door de luidspreker.
Dat is ook logisch, want de persoon die aanbelt heeft niet direct door dat u bent begonnen met door de camera kijken en zal dus ook niet beginnen met praten.
Wie aanbelt zal blijven wachten tot jij als eerste iets zegt door de deurbel.
Als je vervolgens drukt op Talk (knop wordt blauw), dan kan je direct beginnen met praten.
(als dit aanstaat zal de deurbel buiten stoppen met rinkelen en eventuele schermen zullen ook stoppen met rinkelen nadat er op Talk is gedrukt)
Kortom: als iemand aanbelt, druk je op Talk, en zeg je als eerste wat.
Vervolgens zijn er twee opties:
1. Eenwegse audio
Pas nadat je Talk weer uitzet, kan de aanbeller iets zeggen (pas na Talk uit staat gaat het kruisje weg bij de luidspreker).
Dit heeft ‘Eenwegse audio’. Je praat hierbij om de beurt.
In de instellingen kunt u bij “de basis feature set’, de Audio modus ook op ‘Tweewegse audio’ zetten.
2. Tweewegse audio
Zodra je op Talk drukt, kan ook de aanbeller iets zeggen (het kruisje gaat direct weg bij de luidspreker).
Je kunt dus nu tegelijkertijd praten.
Door Talk uit te zetten kan je eigen microfoon uitzetten.
Door op het luidsprekertje te drukken kan je niet meer horen wat de aanbeller zegt (er komt dan weer een kruisje bij de luidspreker te staan).

Is een camera deurbel met een camera echt nodig?

Om een oproep te ontvangen op uw telefoon van iemand die aanbelt, waar u ook bent, is geen deurbel met een camera nodig. Met bijvoorbeeld de Doorsafe 1000 kunt u zonder camera, internet verbinding of app een telefonische oproep ontvangen en praten met wie aanbelt, waar u maar bent, en dan mist u geen bezoekers die aanbellen meer. Dus als u wel het gemak wilt van het ontvangen van een oproep als iemand aanbelt, om hiermee eerst te kunnen praten voordat u de deur open doet, waar u ook maar bent, dan is hier een deurbel oplossing voor die geen camera heeft en waarbij u niet eens de indruk wekt bij de buren, dat u eventueel niet voldoet aan privacy wetgeving.

Maar aanvullend op dit gemak van het overal kunnen ontvangen van een oproep van wie aanbelt, wilt u misschien ook iets doen om uw eigen veiligheid te vergroten en ook kunnen zien wie er aanbelt. Dit is tegenwoordig mogelijk door een camera deurbel of een bewakingscamera te plaatsen bij de voordeur.

Wat mag wel met een deurbel met een camera?

Het is geen probleem om met een camera deurbel nadat iemand aanbelt te kunnen zien wie er aanbelt nadat u van de app een melding ontvangt. Dus via een app of een scherm kijken door een camera om te kunnen zien wie er voor de deur staat, voordat u open doet, dat mag. Het is ook geen probleem om zodra de camera deurbel of de bewakingscamera een beweging ziet een melding te ontvangen of het scherm aan te laten springen om te zien wat de beweging heeft veroorzaakt. Een camera die in verbinding staat met een scherm of een app is niks anders dan een digitaal raam in uw deur. En tegen het hebben van een raam in uw deur is uiteraard geen wetgeving. Het is natuurlijk wel zo dat een raam in uw deur bij de buren niet de suggestie kan wekken dat u ook opnames maakt. En dat is wat wel kan gebeuren bij het ophangen van een camera deurbel. En dat is ook waar de grens ligt: opnames maken met een camera deurbel mag niet zo maar.

Mag ik de beelden van de camera ook opnemen?

Er ontstaat een mogelijk probleem met privacy wetgeving als u er voor kiest om de beelden van de camera deurbel of de bewakingscamera ook op te slaan. Dus alleen als u van plan bent om opnames te maken moet u rekening houden met privacy wetgeving. Bij alle producten van Doorsafe met een camera is het aan de gebruiker om te beslissen om het maken van opnames, nadat iemand aanbelt, en of nadat een camera een beweging ziet, of voortdurend, aan te zetten. Alle camera deurbellen en bewakingscamera’s van Doorsafe nemen standaard geen beelden op. Dit moet door de gebruiker zelf worden aangezet in de instellingen van het product. Dus als u als de gebruiker van een Doorsafe product het maken van opnames aan zet van de camera deurbel of de bewakingscamera, dan is het belangrijk om hierbij aan de geldende privacy wetgeving te voldoen.

Hoe voldoe ik aan de huidige privacy wetgeving?

Wat nu wel of niet mag, bij het maken van opnames met een camera deurbel of een bewakingscamera is niet geheel duidelijk, want er zijn aantal hele subjectieve afwegingen. En wat ook verwarrend is, is dat de Politie zelf aangeeft baat te hebben bij het oplossen van misdaden als er camera beelden zijn die zijn opgenomen bij de opsporing van de misdadiger. Maar de Autoriteit Persoonsgegevens lijkt meer idealistisch te denken. Deze Autoriteit lijkt vooral de privacy te willen bewaken, in plaats van de openbare veiligheid en het risico op een inbraak of een overval. Het zal uiteindelijk gaan om het vinden van enerzijds een goed evenwicht tussen de vrijheid om de eigen veiligheid te beschermen, zeker als de politie dit zelf niet doet omdat niet op elke hoek van de straat een agent kan staan. En anderzijds respect voor de privacy van buren en iedereen op straat en om misbreuk van het maken van opnames met camera’s te voorkomen.

Om aan de privacy wetten te voldoen is het belangrijk om in ieder geval het volgende in acht te nemen:

  1. Maak geen, of in ieder geval zo min mogelijk, opnames van de openbare weg, of anderen, zoals het huis van bijvoorbeeld de buren. Richt de camera zo dat dit niet of zo min mogelijk het geval is.
  2. Om te beginnen met het maken van opnames moet er een geldige reden zijn. Bijvoorbeeld een recente inbraak bij u of in de buurt. Het is toegestaan om tijdelijk opnames te maken met als doel persoonlijke eigendommen te beschermen. Zodra het risico op een inbraak is verdwenen moet het maken van opnames worden gestopt. Hoe lang dit het geval is, is erg subjectief. Het is nooit toegestaan om opnames te maken met als doel om de privacy van mensen, goederen en dieren te schenden.
  3. De opgenomen beelden mogen niet langer dan een redelijke termijn, bijvoorbeeld 1 maand, worden opgeslagen.
  4. De opgenomen beelden mogen niet met anderen worden gedeeld, bijvoorbeeld op social media.
  5. Alle opgenomen beelden moeten besloten, lokaal en onder eigen beheer worden opgeslagen en mogen bijvoorbeeld niet in een cloud omgeving worden opgeslagen waar anderen ook naar de beelden kunnen kijken. Bij alle Doorsafe producten met een camera worden de beelden opgeslagen op een lokale sd-kaart en opslag in de cloud is niet mogelijk bij al onze camera deurbellen en is alleen optioneel mogelijk bij onze bewakingscamera’s.
  6. Alleen de politie mag opnames vorderen als onderdeel van een strafrechtelijk onderzoek.
  7. Opgenomen mensen hebben het recht om de opnames te bekijken en de eventueel opgenomen audio te beluisteren.
  8. Maak duidelijk kenbaar dat er opnames worden gemaakt en plaats de camera duidelijk in het zicht en niet verborgen. Dit kenbaar maken van opnames kan worden gedaan met de stickers die bij alle Doorsafe producten met een camera worden meegeleverd.
  9. Voorkom dat u de suggestie wekt dat u beelden ook wilt gaan opnemen als u dit niet van plan bent. Ga altijd met betrokkenen zoals bijvoorbeeld uw buren in gesprek als u er voor kiest om een camera deurbel te plaatsen en eventueel ook opnames te maken om er voor te zorgen dat dit in goed overleg gebeurt en niet tot een rechtszaak of een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens leidt.
  10. U kunt camera’s die opnames maken opgeven bij de het politie project Camera in Beeld. Zodat bij een misdrijf de politie de camera beelden gericht en snel kan opvragen.

Is Doorsafe aansprakelijk te stellen?

Wij zijn als Doorsafe op geen enkele manier aansprakelijk te stellen voor gebruikers van onze producten die niet voldoen aan de privacy wetgeving, omdat het de keuze van de gebruiker is om voor een deurbel met een camera of een bewakingscamera te kiezen en vervolgens om het maken van opnames wel of niet aan te zetten. Voor het kunnen ontvangen van een oproep op een telefoon van iemand die aanbelt, is in ons assortiment ook een oplossing zonder camera. En als er toch gekozen wordt voor een oplossing met een camera, dan is het maken van opnames ook een keuze geweest van de gebruiker zelf. En er is geen wetgeving die het verkopen van camera deurbellen en bewakingscamera’s in zijn geheel verbiedt. En dat zou ook heel erg onverantwoordelijk zijn om gebruikers de mogelijkheid te ontnemen om de eigen veiligheid te beschermen. Privacy is belangrijk, maar niet ten koste van alles, vinden wij. Wij willen wel de gebruikers van onze producten goed informeren over hoe een camera deurbel of een bewakingscamera zo kan worden gebruikt dat dit geen klachten of rechtszaken oplevert doordat de suggestie wordt gewekt dat niet aan de huidige privacy wetgeving wordt voldoen.

Het type geluid, dat klinkt als de Smart Life app een push bericht geeft, is niet aan te passen. Want dit is een instelling van iOS.

Als de app helemaal geen melding geeft:

1. Zet de Energiebesparingsmodus uit

  1. Ga naar Instellingen
  2. Kies Batterij
  3. Zet Energiebesparingsmodus uit staat

2. Controleer de berichtgeving instellingen

  1. Ga naar ‘Instellingen’
  2. Kies ‘Smart Life’ (helemaal onderaan de lijst met apps)
  3. Zet ‘Locatie’ op Altijd of Bij gebruik van app
  4. Zet ‘Lokaal netwerk’ aan
  5. Zet ‘Microfoon’ aan
  6. Zet ‘Camera’ aan
  7. Zet ‘Mobiele data’ aan
  8. Kies ‘Berichtgeving’
  9. Zet ‘Sta kritieke meldingen toe’ aan
  10. Zet ‘Sta berichtgeving toe’ aan
  11. Zet ‘Geluiden’ en ‘Badges’ aan

3. Zet in de app de Notificaties aan

  1. Open de Samrt Life app
  2. Kies rechts onderin ‘Profiel’
  3. Kies ‘Berichten’
  4. Kies rechtsboven het Wieltje om naar de instellingen te gaan
  5. Zet Notificaties, Alarm, Familie en Bulletin aan

Push berichten krijgen van de Smart life app

Krijgt u geen meldingen van de Smart life app op een Android telefoon? Of wilt u een andere toon horen bij een melding? Controleer dan deze instellingen en bekijk de screenshots hieronder voor de juiste instellingen.

Deze screenshots zijn gemaakt op van de Android versie van Samsung. Dus als u een andere merk Android smartphone heeft, dan kunnen de instelingen net even anders zijn. Maar het lukt ons niet om van alle Android smartphone merken de instellingen te laten zien.

Controleer deze batterijverbruik instellingen:

  1. Ga naar ‘Instellingen
  2. Kies ‘Apps
  3. Zoek in de lijst met apps naar ‘Smart Life
  4. Kies ‘Batterij
  5. Kies ‘Onbeperkt

Controleer deze gegevensverbruik instellingen:

  1. Ga naar ‘Instellingen
  2. Kies ‘Apps
  3. Zoek in de lijst met apps naar ‘Smart Life
  4. Kies ‘Mobiele gegevens
  5. Zet ‘Gegegevensgebr. achtergrond toestaan’ aan
  6. Zet ‘Gegegevensgebr. toestaan bij gegevensbesp. aan’ aan

Controleer deze machtigingen:

  1. Ga naar ‘Instellingen
  2. Kies ‘Apps
  3. Zoek in de lijst met apps naar ‘Smart Life
  4. Kies ‘Machtigingen
  5. Zet Machtigingen aan voor:
    1. Bestanden en Media: zodat de app foto’s of video’s van de camera deurbel kan opslaan
    2. Camera: zodat de app een QR-code kan scannen
    3. Microfoon: zodat u door de app kunt praten met wie aanbelt
    4. Optioneel:
      1. Locatie: zet aan om op locatie gebaseerde Smart Scenario’s te kunnen instellen, bijv. als ik in de buurt van mij huis kom, doe dan het licht aan. En voor het tonen van het meest actuele weer. En voor het makkelijker toevoegen van producten.
      2. Apparaten in de buurt: zet aan voor het makkelijker toevoegen van producten.

Controleer eerst of de laatste versie van de SmartLife app in gebruik is:

Ga naar de Play Store en zoek de SmartLife app op:

Kies het pijltje naar rechts en scroll naar beneden om de laatste versie van de app te zien:

De juiste instellingen van Android voor het verkrijgen van meldingen of het aanpassen van het type melding op basis van screenshots:

  1. Ga in de Android instellingen naar Apps

2. Zoek op Smart Life

3A. Kies Batterij

3A. Stel in op Onbeperkt

3B. Kies Mobiele gegevens

3B. Zet ‘Gegegevensgebr. achtergrond toestaan’ aan & Zet ‘Gegegevensgebr. toestaan bij gegevensbesp. aan’ aan

3C. Kies Meldingen & Zet wis machtigingen bij niet gebruik app uit

3D. Kies Meldingscategorieen

3D.

Druk op de tekst Meldingen met lange bel voor het aanzetten en instellen van het geluid dat het push bericht geeft nadat iemand aanbelt

Druk op de tekst Meldingen met korte bel voor het aanzetten en instellen van het geluid dat het push bericht geeft bij een beweging

De andere soorten meldingen zijn niet in gebruik.

5.

Druk op een Meldingscategorie om bij deze instellingen te komen:

Zet Meldingen weergeven aan of uit, om een zichtbare melding te krijgen

Zet Melding of Stil aan voor een geluidsmelding of een stille melding (dus alleen een zichtbare melding)

Bepaal met Weergeven als pop-up of er bij een melding ook een pop-up push-bericht zal worden getoond

Kies bij Geluid de gewenste toon bij een melding

Laat de telefoon eventueel ook Trillen bij een melding

Laat de randen van de telefoon ook oplichten met Knipperlicht

Bij vergrendelscherm kan worden aangeven wat er te zien is bij een vergrendeldscherm

Door Niet storen negeren aan te zetten, is er ook een toon te horen als de Niet storen functie van de telefoon aan staat.

Controleer nu of de instellingen in de SmartLife app juist zijn ingesteld: 

Kies Profiel rechtsonder in de app:

Kies de 6 hoek rechtsboven in de app:

Zet Geluid aan en kies Pushnotificatie:

 

 

Zet Device Alert aan en kies System Notification:

Zet Enable System Notification aan:

4 DRAADSKABEL

  • Knip de draad die uit de deurbel komt kort af
  • Verbind de 4 draden met elkaar met connectors

Als het geluid dat uit de speaker van de deurbel te laag is, dan kan dit deze oorzaken hebben:

  1. De kabel is te lang of de kabel is niet van het juiste type. Zie hier voor meer info over kabels. 
  2. Het volume is te laag ingesteld aan de achterkant van de deurbel. Draai met een kruiskop schroevendraaier de volume knop naar rechts voor meer volume:

Het volume dat u het scherm komt kan in het menu tijdens een oproep worden ingesteld:

 

Wilt u op uw PC ook door uw deurbel of bewakingscamera kunnen kijken? En ook kunnen praten met wie aanbelt? En uw hele SmartHome kunnen bedienen?

Dat kan door gebruik te maken van een gratis Android Emulator zoals bijvoorbeeld: BlueStacks.

BlueStacks is een Android-emulator. Dit wordt vooral gebruikt voor Gamers, die games die alleen bestaan als apps, ook op de PC willen spelen. Maar dit is ook perfect geschikt voor Smart Home gebruikers. Een Android Emulator helpt bij het maken van een Android Virtual Device (ADV) op uw pc. Het kan worden gebruikt om apps uit Google Play Store op Windows of macOS uit te voeren. U kunt elke Android-applicatie installeren, gebruiken en verwijderen, net als een fysiek Android-apparaat. Iedereen, van een gamer, tot een smart home gebruiker tot een Android-app-ontwikkelaar, kan het gratis gebruiken.

Volg deze stappen:

  1. Download en installeer Bluestacks
  2. Log in op Android met een Google account
  3. Zoek in de Google App store de Smart Life app op en installeer de app
  4. Log in op de Smart Life app met een extra gebruikers account (want het is niet mogelijk om op 2 apparaten met hetzelfde Smart Life account ingelogd te zijn)
  5. Deel vervolgens in de app de ruimte of het specifieke product met de extra gebruiker (zie de manual voor hoe delen precies werkt)

Als iemand aanbelt zal uw PC gaan rinkelen, net als uw smartphone.
En u kunt ook via de microfoon en de speakers in de PC praten met wie aanbelt

Zie hier de volledige systeem vereisten van BlueStacks.

Er zijn ook nog diverse alternatieven voor BlueStacks:

https://www.softwaretestinghelp.com/android-emulators/

 

 

 

Het verwijderen van een account in de Smart Life app gaat als volgt:
1. Ga in de app rechtsonder naar: Profiel
2. Kies rechtsboven voor het wieltje om naar Instellingen te gaan
3. Kies Account en beveiliging
4. Kies Account uitschakelen
5. Wacht 5 seconden en kies Bevestigen

Ja, met behulp van de POE adapter DS4975

Je kunt dus niet aan de kant van de router zowel stroom en internet op de netwerkkabel zetten en dan de RJ45 stekker direct in de internet module steken of aansluiten op het scherm en daarmee het scherm of de module te voorzien van zowel internet als stroom. Je hebt hier een adapter voor nodig aan de kant van de router en het scherm of internet module.

Dit gaat dus als volgt:

Aan de kant van de router:

  • Steek de RJ45 stekker van de POE adapter DS4975 in de router
  • Sluit de 15V DC power adapter aan op de POE adapter (knip het stekkertje af)
  • Steek de netwerkkabel in de POE adapter die naar de deurbel moet lopen

Aan de kant van het scherm of de internet module:

  • Steek de netwerkkabel die van de router komt in de POE adapter
  • Sluit het afgeknipte stekkertje aan op de POE adapter en steek het stekkertje in de internet module of het scherm
  • Steek de RJ45 stekker van de POE adapter in de internet module of in de RJ45 adapter van stekker van het scherm (bij een scherm is direct verbinden van kabels ook mogelijk volgens het scherm hieronder)

 

Als er niet voldoende ruimte is achter het scherm voor de RJ45-adapter, knip het stekkertje van de RJ45-adapter. Maak vervolgende direct verbindingen tussen de draden van de netwerkkabel en die van het stekkertje. Dit kan met connectors zoals op de foto of met tape of alle andere manieren om draden met elkaar te verbinden.

Uitgaande van de netwerkkabel.
Dus links de kleur van de draad in de netwerkkabel, en rechts de kleur van de RJ45-adapter draad.

  1. Wit Oranje moet aan Oranje
  2. Oranje moet aan Blauw
  3. Wit Groen moet aan Zwart
  4. Groen moet aan Geel
  5. Blauw moet aan Groen (niet in gebruik)
  6. Wit Blauw moet aan Rood (niet in gebruik)
  7. Wit Bruin moet aan Wit (niet in gebruik)
  8. Bruin moet aan Bruin (niet in gebruik)

Uitgaande van de RJ45-adapter.
Dus links de kleur van de RJ45-adapter draad en rechts de kleur van de draad in de netwerkkabel.

  1. Oranje moet aan Wit Oranje
  2. Blauw moet aan Oranje
  3. Zwart moet aan Wit Groen
  4. Geel moet aan Groen
  5. Groen moet aan Blauw (niet in gebruik)
  6. Rood moet aan Wit Blauw (niet in gebruik)
  7. Wit moet aan Wit Bruin (niet in gebruik)
  8. Bruin moet aan Bruin (niet in gebruik)

 

Standaard na een reset is de vertraging van de push melding 0 seconden.
Maar als u wilt kan het ook langer duren voordat er een push melding via de app wordt verzonden.
Druk reset kort in om een vertraging van de push melding te stellen:
  • Reset kort: stel een eventuele vertraging in van hoe lang het duurt voordat er een push bericht wordt verzonden:
    • Druk steeds kort op de Reset button op de internet module:
      • Alleen Wit LED aan: 0 sec. vertraging
      • Wit & Rood LED aan: 15 sec. vertraging
      • Wit & Rood & Groen LED aan: 30 sec. vertraging
      • Wit & Rood & Groen & Blauw LED aan: 45 sec. vertraging
    • Kies dus 1 van deze opties. En wacht daarna 5 sec. om de keuze te bevestigen.

 

Druk de reset knop niet te lang in, want anders krijgt de internet module helemaal een reset:

  • Reset lang: druk 5 sec. op de reset knop
    • Na een reset branden deze twee kleuren: Wit (want de module heeft stroom) & Rood knippert langzaam. Zodra de app de module in het netwerk heeft gevonden zal deze snel rood gaan knipperen. Als koppelen gelukt is gaat Blauw branden als er met WiFI is verbonden of Groen als er met een netwerkkabel is verbonden.
In het algemeen:
De kleuren van de LED’s op de internet module hebben deze betekenis:
  • WIT
    • staat aan: internet module heeft stroom (deze moet dus altijd aan staan)
  • ROOD
    • langzaam knipperen: klaar om met de app te verbinden
    • snel knipperen: bezig om te verbinden met de app / internet verbinding verbroken
  • GROEN:
    • staat aan: verbonden met internet via een netwerkkabel
  • BLAUW:
    • staat aan: verbonden met internet via WiFi
Je kunt kort of lang op de reset knop drukken:
  • Reset lang: druk 5 sec. op de reset knop
    • Na een reset branden deze twee kleuren: Wit (want de module heeft stroom) & Rood knippert langzaam. Zodra de app de module in het netwerk heeft gevonden zal deze snel rood gaan knipperen. Als koppelen gelukt is gaat Blauw branden als er met WiFI is verbonden of Groen als er met een netwerkkabel is verbonden.
  • Reset kort: stel een eventuele vertraging in van hoe lang het duurt voordat er een push bericht wordt verzonden:
    • Druk steeds kort op de Reset button op de internet module:
      • Alleen Wit LED aan: 0 sec. vertraging
      • Wit & Rood LED aan: 15 sec. vertraging
      • Wit & Rood & Groen LED aan: 30 sec. vertraging
      • Wit & Rood & Groen & Blauw LED aan: 45 sec. vertraging
    • Kies dus 1 van deze opties. En wacht daarna 5 sec. om de keuze te bevestigen.
De kleuren van de LED’s op de internet module hebben deze betekenis:
  • WIT
    • staat aan: internet module heeft stroom (deze moet dus altijd aan staan)
  • ROOD
    • langzaam knipperen: klaar om met de app te verbinden
    • snel knipperen: bezig om te verbinden met de app / internet verbinding verbroken
  • GROEN:
    • staat aan: verbonden met internet via een netwerkkabel
  • BLAUW:
    • staat aan: verbonden met internet via WiFi
RESET:
De kleuren van de LED’s op de internet module hebben deze betekenis:
  • WIT
    • staat aan: internet module heeft stroom (deze moet dus altijd aan staan)
  • ROOD
    • langzaam knipperen: klaar om met de app te verbinden
    • snel knipperen: bezig om te verbinden met de app / internet verbinding verbroken
  • GROEN:
    • staat aan: verbonden met internet via een netwerkkabel
  • BLAUW:
    • staat aan: verbonden met internet via WiFi
RESET:
Je kunt kort of lang op de reset knop drukken:
  • Reset lang: druk 5 sec. op de reset knop
    • Na een reset branden deze twee kleuren: Wit (want de module heeft stroom) & Rood knippert langzaam. Zodra de app de module in het netwerk heeft gevonden zal deze snel rood gaan knipperen. Als koppelen gelukt is gaat Blauw branden als er met WiFI is verbonden of Groen als er met een netwerkkabel is verbonden.
  • Reset kort: stel een eventuele vertraging in van hoe lang het duurt voordat er een push bericht wordt verzonden:
    • Druk steeds kort op de Reset button op de internet module:
      • Alleen Wit LED aan: 0 sec. vertraging
      • Wit & Rood LED aan: 15 sec. vertraging
      • Wit & Rood & Groen LED aan: 30 sec. vertraging
      • Wit & Rood & Groen & Blauw LED aan: 45 sec. vertraging
    • Kies dus 1 van deze opties. En wacht daarna 5 sec. om de keuze te bevestigen.

120

Zie hier alle beperkingen van de Smart Life app van Tuya: https://support.tuya.com/en/help/_detail/K9q79msw3accz

 

Kabels verbinden kan bijvoorbeeld met tape of met een snelkoppeling:

Ja.

Op deze pagina van Tuya is het mogelijk om het volgende te downloaden:

  1. Tuya GDPR Privacy Compliance Validation Findings Summary gemaakt door TRUSTe
  2. Tuya Smart Cloud Platform White Paper

Zie hier een overzicht van alle certificeringen:

Een deurbel kan met maximaal 20 gebruikers worden gedeeld.

Zie hier alle beperkingen van de Smart Life app van Tuya: https://support.tuya.com/en/help/_detail/K9q79msw3accz

 

Als een kabel te lang wordt, dan vervaagd het beeld. Zie ook het voorbeeld hieronder.

De oplossing hiervoor is om de video kabel te voorzien van een afscherming. Bij een coax kabel is dat het geval: een coax kabel bestaat uit een kern, hier loopt het video signaal doorheen, rondom de kern zit een plastic isolatie en rondom dit plastic zit een metalen hoes/afscherming. Door die hoes kan wel het negatieve deel van de spanning lopen.

A. 0 – 15 meter: UTP netwerkkabel

  • Een netwerkkabel is een hele populaire kabel die vaak voorkomt. Maar de kwaliteit kan verschillen.
    CAT5 is de laagste kwaliteit. CAT5E is al beter. Maar eigenlijk is CAT6 pas van voldoende kwaliteit.
  • Kwaliteit zit hem in: de 8 draden liggen in de kabel verder uit elkaar. Dit is duurder om te maken. Maar verlaagt het effect dat de kabels op elkaar hebben (crosstalk of interferentie). Bij CAT5 en CAT5E is de kans op geluids of beeld problemen te groot, zonder de kabel langer wordt.
  • Als u een netwerkkabel wilt gebruiken, gebruik dan bij voorkeur een CAT6 kabel en doe de bedrading als volgt:

 

  • Maak bijv. deze kleuren combinaties:
    • bruin – verbindt deze met wit (=video)
    • bruin wit – niet gebruiken
    • groen – verbindt deze met geel (=power + )
    • groen wit – niet gebruiken
    • blauw – verbindt deze met blauw (=GND, power -)
    • blauw – niet gebruiken
    • oranje – verbindt deze met rood (=audio)
    • oranje wit – niet gebruiken

 

B. 0 – 20 meter: 4 aderige kabel

 

C. 0 – 100 meter: 2 aderige kabel + coax 

  • Dit kunnen we losse kabels zijn, dus een losse coax kabel + een losse 2 aderige kabel. Of een ‘siamese coax kabel’: een coax kabel met daarbij een 2 aderige draad:

  • Laat video signaal (VD1-Wit) door de kern van de coaxkabel lopen.
    Laat – stroom (GND-Blauw) door de hoes/shield van de coax kabel lopen.
    Laat de audio (AD1-Rood) en + stroom (PWR1-Geel) door een 2 aderige kabel lopen.

D. Algemene informatie

  • Er komt een kabel uit de achterkant van de deurbel. Deze kabel is 60 cm. lang. (was eerst 10 cm., hebben we nu verlengd naar 60 cm.)
  • In het scherm worden aan de achterkant de meegeleverde stekkertjes gestoken. Aan de stekkertjes zitten draden van 10 cm. Deze korte draden moeten vervolgens worden verbonden met de langere kabel die van de deurbel naar het scherm loopt.
  • Aan de meegeleverde 15V DC stroomadapter zit een draad van 1,5 meter en daarna een stekkertje. Knip deze draad door om te verlengen met iedere andere 2 aderige draad.

Meegeleverde stekkers het scherm, draadlengte: 10 cm.

 

Kabel aan achterkant deurbel, draadlengte: 60 cm.

Hoe netwerkkabel, voeding en deurbel aan scherm kunnen worden verbonden.

Kabel aan stroomadapter: 1.5 m., zie onder hoe je kabel kunt verlengen.

Het verbinden van draden kan op verschillende manieren:

1. In elkaar draaien van de kabels en daarna afplakken met tape

2. Met een connector of een kroonsteentje

Dit kan binnen. Of buiten in de hoekmontagebeugel.

Verbinden met tape

Verbinden met connectors

Verlengen van de stroomkabel gaat als volgt: